Suurin osa kasvihuonekaasupäästöistämme (85 % vuonna 2023) syntyy, kun asiakkaamme käyttävät Kalmarin tuotteita, ja muodostuu pääosin dieselkäyttöisten koneiden päästöistä. Myös toimitusketjumme hiilidioksidipäästöt ovat merkittävät (14 %), mikä koskee erityisesti komponenttiemme ja raaka-aineidemme (enimmäkseen teräksen) louhintaa ja valmistusta. Vaikka oman toimintamme päästöt muodostavat vain hyvin pienen osan kokonaispäästöistämme (alle 1 %), nekin vaikuttavat ilmastoon.
Kalmar vaikuttaa ilmastoon, mutta ilmastonmuutos vaikuttaa myös Kalmariin. Cargotecin osana olemme arvioineet ilmastostrategiamme sietokykyä ilmastoon liittyvien riskien ja mahdollisuuksien raportoimista koskevien TCFD-suositusten (Task Force on Climate-related Financial Disclosures) mukaisesti. Lisätietoja tästä arvioinnista löytyy englanniksi täältä ja hallituksen toimintakertomuksesta Cargotecin vuosikertomuksessa. Arvioimme skenaariot (TCFD) uudelleen itsenäisenä yrityksenä vuonna 2024, ja arvioinnin tuloksia käytetään vuoden 2024 vuosikertomuksessamme.
Ilmastotyössämme noudatamme vuonna 2024 Cargotecin päästövähennystavoitteita, jotka ovat seuraavat:
Hiilidioksidipäästöjen vähentäminen koko arvoketjussa 25 prosentilla vuoteen 2025 mennessä (vuodesta 2019)
>65 prosenttia sähköstä omissa toiminnoissa on uusiutuvista lähteistä 2024 mennessä
Tammikuusta 2025 alkaen Kalmarin uudet ilmastotavoitteet itsenäisenä yrityksenä ovat:
Vähentää scope 1 ja 2 -päästöjä vähintään 90 prosentilla ja scope 3 -päästöjä vähintään 40 prosentilla vuoteen 2030 mennessä, vertailuvuodesta 2023.
Saavuttaa nettonollapäästöt kaikissa scope-luokissa vuoteen 2045 mennessä.
Science Based Targets -aloite (SBTi) on hyväksynyt Kalmarin sitoutumisen. Tavoitteet odottavat vielä SBTi hyväksyntää.
You need to accept targeting cookies before you can view the YouTube content. Those cookies may be used to show you relevant content and adverts. Click the button “Cookie Settings” to manage your preference.