Liiketoimintamme vaikuttaa ihmisiin arvoketjumme kaikissa osissa: Kalmarin työntekijöihin, tavarantoimittajien työntekijöihin ja laitteidemme käyttäjiin, jotka ovat yleensä asiakkaidemme työntekijöitä. Kuten eettisissä toimintaohjeissamme todetaan, olemme sitoutuneet kunnioittamaan kaikkien ihmisoikeuksia niin omassa toiminnassamme kuin arvoketjussammekin.
Kalmar on sitoutunut jatkuvasti parantamaan sen ihmisoikeuksia koskevan huolellisuusvelvoitteen prosessia tunnistamalla, käsittelemällä ja korjaamalla ihmisille aiheutuvia haittavaikutuksia. Kalmarin omaan henkilöstöön liittyviä ihmisoikeusriskejä hallitaan turvallisuuteen ja henkilöstöhallintoon liittyvillä käytännöillä, prosesseilla ja seurantatyökaluilla. Kalmarin merkittävimmät ihmisoikeusriskit liittyvät kuitenkin yhtiön toimitusketjuun sen monimutkaisuuden ja globaalin ulottuvuuden vuoksi.
Meillä on tiukat vaatimukset toimittajillemme ja muille liikekumppaneillemme esimerkiksi työterveyteen ja turvallisuuteen sekä pakkotyön kieltoon liittyen. Kalmarin toimittajien hyväksyntäprosessi noudattaa riskiperusteista lähestymistapaa. Uusien toimittajien on täytettävä ennakkovaatimukset ja läpäistävä Kalmarin suorittama auditointi. Samalla on tärkeää selvittää, missä asioissa yritys voi lisätä positiivista vaikutustaan ihmisoikeuksiin.
Kalmar aloitti vuonna 2024 ihmisoikeuksia koskevan huolellisuusvelvoitteensa toteuttamisen itsenäisenä yrityksenä suorittamalla ensimmäisen ihmisoikeuksien vaikutustenarviointinsa. YK:n yrityksiä ja ihmisoikeuksia koskevien ohjaavien periaatteiden (UNGP) mukaisesti tehdyssä, koko Kalmarin arvoketjun kattavassa arvioinnissa tunnistettiin yhtiön suoraan aiheuttamia vaikutuksia; vaikutuksia, joita yhtiö osaltaan edistää ja vaikutuksia, jotka liittyvät suoraan sen toimintaan, tuotteisiin tai palveluihin liikesuhteiden kautta. Arviointia tehtäessä Kalmar huomioi useita tietoja, kuten
Arviointi toteutettiin ulkoisen asiantuntijaorganisaation tuella ja yhteistyössä asiaankuuluvien sisäisten toimintojen, kuten hankinnan, henkilöstöhallinnon, etiikan ja vaatimustenmukaisuuden, myynnin ja jälleenmyyjien hallinnan, kanssa. Havaitut vaikutukset ja ulkoisen kumppanin palaute antoivat käsityksen siitä, mihin Kalmarin on jatkossa keskityttävä ihmisoikeuksiin liittyvän huolellisuusvelvoitteensa toteuttamisessa.
Norjan avoimuuslaki astui voimaan 1. heinäkuuta 2022. Lain mukaan yritysten tulee
Lisätietoja norjalaisten tytäryhtiöidemme asianmukaisen huolellisuuden prosesseista löydät oheisesta tiedostosta.
Jos haluat lähettää avoimuuslain mukaisen virallisen tietopyynnön, käytä alla olevaa yhteystietoa.