Kalmarin vastuullisuustyö perustuu ympäristöä, sosiaalisia teemoja ja hyvää hallintotapaa (ESG) koskeviin yritysvastuun näkökohtiin. Tavoitteenamme on saavuttaa nettonollapäästöinen, kiertotalouden periaatteiden mukainen arvoketju alan turvallisimmalla ja innovatiivisimmalla tarjoomalla, joka tuottaa kannattavaa liiketoimintaa. Yhtiön keskeiset vastuullisuusteemat ovat ilmastonmuutos, kiertotalous, luonnon monimuotoisuus, ihmisoikeudet, terveys ja turvallisuus, moninaisuus, yhdenvertaisuus ja osallisuus, vastuulliset hankinnat ja liiketoiminnan eettisyys. Samalla olemme sitoutuneet edistämään turvallista, monimuotoista, oikeudenmukaista ja osallistavaa kulttuuria, joka perustuu korkeisiin eettisiin liiketoimintastandardeihin. Nämä elementit luovat perustan Kalmarin tavalle harjoittaa liiketoimintaansa.
Yhtiön olennaisia teemoja ovat:
Kalmarin olennaiset teemat ovat ne asiat, joilla on merkittävin vaikutus ihmisiin, yhteiskuntaan ja ympäristöön. Yhtiö pyrkii minimoimaan haitalliset vaikutukset ja maksimoimaan myönteiset.
Ilmasto ja kiertotalous ovat vahva osa Kalmarin strategiaprosessia, ja ilmastotavoitteemme on saavuttaa nettonollapäästöt vuoteen 2045 mennessä. Kalmar pyrkii vastuullisen materiaalien käsittelyn globaaliin edelläkävijyyteen keskittyen vahvasti laitevalikoimansa sähköistämiseen, laitteiden elinkaariarvon kasvattamiseen ja käytettävyysajan maksimoimiseen maailmanlaajuisen palveluverkoston avulla. Kalmarin ekoratkaisujen tuoteryhmä tukee sitoutumistamme 1,5 asteen ilmastotavoitteeseen. Tuoteryhmä korostaa laitteita, palveluita ja ohjelmistoja, jotka parantavat asiakkaidemme vastuullisuutta ja edistävät siirtymistä vähähiilisyyteen.
Kalmarin pääasialliset vaikutukset luonnon monimuotoisuuteen ja ekosysteemeihin aiheutuvat toimitusketjustamme ja rajallisten luonnonvarojen, kuten rautamalmin ja niukkojen mineraalien, louhinnasta. Ilmastotyömme ja kiertotalouteen siirtymisen edistäminen vähentää samalla negatiivisia vaikutuksiamme luonnon monimuotoisuuteen.
Olemme myös tietoisia siitä että liiketoimintamme vaikuttaa ihmisiin arvoketjumme kaikissa osissa: omiin työntekijöihimme, tavarantoimittajien työntekijöihin ja laitteidemme käyttäjiin, jotka ovat yleensä asiakkaidemme työntekijöitä. Olemme sitoutuneet jatkuvasti parantamaan ihmisoikeuksia koskevan huolellisuusvelvoitteen prosessia tunnistamalla, käsittelemällä ja korjaamalla ihmisille aiheutuvia haittavaikutuksia. Asetamme aina terveyden ja turvallisuuden etusijalle ja teemme parhaamme varmistaaksemme, että kaikki voivat palata turvallisesti kotiin joka päivä. Tämän lisäksi, varmistamme yhdenvertaisen kohtelun ja mahdollisuudet kaikille ja pyrimme edistämään monimuotoisuutta, yhdenvertaisuutta ja osallistamiista.
Samalla Kalmar toimii monimutkaisessa globaalissa ympäristössä, ja toimiala on altis monille eettisille ja vaatimustenmukaisuusriskeille. Kalmarilla on tehokkaat käytännöt mahdollisten väärinkäytösten havaitsemiseen ja ehkäisemiseen ja niihin reagoimiseen sekä selkeät ohjeet ja toimivat ilmiantokanavat eettiseen toimintaan liittyen. Näiden toimien ja rehellisyyteen sitoutumisemme ansiosta voimme näyttää esimerkkiä sidosryhmille koko arvoketjussamme. Vastuullisten hankintojen ohjelmamme on tarkoitettu tunnistamaan ja lieventämään vastuullisuusriskejä koko toimitusketjussamme, ja meillä on tiukat ESG-vaatimukset toimittajillemme.
Vastuullisuus on liiketoimintamme ytimessä ja tarjoaa merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia Kalmarille. Vastuullisuus on keskeisessä roolissa Kalmarin strategialle, ja se on integroitu strategisiin pilareihimme.
Lue Kalmarin vastuullisuusohjelma (ENG)