Sidosryhmien tarpeiden ja odotusten ymmärtäminen on välttämätöntä, jotta Kalmar voi toimia parhaalla mahdollisella tavalla. Kalmarin tärkeimmät sidosryhmät ovat sen osakkeenomistajat ja sijoittajat, asiakkaat, henkilöstö, toimittajat ja kumppanit, kuten jälleenmyyjät. Muita sidosryhmiä ovat tutkimus- ja oppilaitokset, toimialajärjestöt, paikallisyhteisöt ja tiedotusvälineet. Yhtiö määrittelee tärkeimmät sidosryhmät sen perusteella, mikä on sekä niiden mahdollinen vaikutus Kalmariin että Kalmarin mahdollinen vaikutus niihin.
Kalmar käy avointa ja läpinäkyvää vuoropuhelua sidosryhmiensä kanssa, vastaa aktiivisesti tietopyyntöihin ja antaa ennakoivasti tietoa sen verkkosivuilla, tapaamisissa ja messuilla, sosiaalisessa mediassa ja kahdenvälisellä viestinnällä. Jatkuvan vuoropuhelun ja yhteistyön avulla yhtiö pystyy tunnistamaan mahdollisuuksia arvonluontiin ja saa sidosryhmiltä palautetta vastuullisuustavoitteiden asettamista varten. Julkaisemalla avoimia raportteja, artikkeleita ja muuta viestintäsisältöä digitaalisilla kanavilla yhtiö voi lisätä tietoisuutta alan roolista kestävässä kehityksessä sekä sisäisesti että keskeisten sidosryhmien joukossa. Kalmarin markkinointi- ja viestintäsisällössä myös korostetaan vastuullisten ja innovatiivisten ratkaisujen tärkeyttä. Rehellisyys, oikeudenmukaisuus ja pörssisääntöjen noudattaminen ohjaa Kalmarin kaikkea viestintää.
Sidosryhmä
|
Esimerkkejä vuorovaikutuksesta
|
Vuorovaikutuksen tavoite ja lopputulos
|
Asiakkaat |
- Asiakaspalautteen kerääminen on avainasemassa yhtiön strategiassa
- Aktiivisen vuoropuhelun ylläpitäminen asiakkaiden kanssa tapaamisten, markkinoinnin, ekstranetin, uutiskirjeiden ja sosiaalisen median kautta
|
- Tuotteiden laatu ja turvallisuus
- Vähäpäästöisten, sähköisten ja vastuullisten ratkaisujen kehittäminen
|
Henkilöstö |
- Henkilöstön ja johtajien kehittäminen yhteistyön ja vuoropuhelun kautta
- Säännölliset yksilö- ja ryhmäkeskustelut esihenkilöiden ja heidän tiimiensä jäsenten välillä
- Yhteis- ja henkilöstötapaamiset
- Kalmarin henkilöstöhallinnon tietojärjestelmät tietojen käsittelyyn
- Yhteistyön parantaminen ja tiedon jakaminen intranetin kautta
- Vuosittaiset ja kuukausittaiset henkilöstökyselyt
- Vuosittaiset tavoite- ja kehityskeskustelut
- Kalmarin koulutukseen ja yhteistyöhön tarkoitettu oppimisalusta
|
- Hyvä johtajuus, monimuotoisuus ja inkluusio edistävät innovaatioita ja kasvua, kun ihmiset tuntevat olonsa turvalliseksi ja uskaltavat tuoda esiin tietonsa ja taitonsa
- Ulkoisesti sertifioidut turvallisuusjärjestelmät
- LEAN-kulttuuri, jonka perimmäinen tavoite on luoda jatkuvan kehityksen ilmapiiri, jossa jokainen osallistuu asioiden parantamiseen joka päivä
- Yhtäläiset mahdollisuudet
|
Sijoittajat ja analyytikot |
- Taloudellinen viestintä ja raportointi
- Sijoittajavuorovaikutus
- Sijoittajien pyyntöjen käsittely ja niihin vastaaminen
- Tapahtumat, tapaamiset ja kiertueet
- Sosiaalinen media
|
- Omistaja-arvon luominen
- Avoin viestintä
- Tiedon tehokas hyödyntäminen
- Kasvava kiinnostus vastuullisia ratkaisuja ja ekoratkaisujen tuoteryhmää kohtaan
- Eettiset liiketoimintakäytännöt
|
Toimittajat |
- Toimittajia koskevat vaatimukset
- Toimittajien itsearvioinnit, mukaan lukien tarvittavia parannuksia koskeva vuoropuhelu
- Auditoinnit
- Käynnit paikan päällä
|
- Riskienhallinta (ihmisoikeudet)
- Ennakoiva toimintamalli fossiilittoman teräksen hankintaan
- Yhdenmukaiset vastuullisuustavoitteet toimittajien kanssa
|
Paikalliset yhteisöt |
- Aktiivinen vuorovaikutus paikallisten sidosryhmien kanssa ja hyväntekeväisyys toimipaikkojen yhteisöissä
|
|
Tutkimus- ja koulutuslaitokset |
- Osallistuminen innovaatioita ja uusien tuotteiden kehittämistä edistäviin ohjelmiin konsortioiden kautta, joihin kuuluu asiakkaita, alan verrokkiyrityksiä ja yliopistoja
|
- Yhteiset tutkimus- ja kehityshankkeet
- Kumppanuus, koulutus ja harjoitteluyhteistyö
|
Media |
- Lehdistötapaamiset muun muassa merkittävien alan tapahtumien ja tulosjulkistusten yhteydessä
- Lehdistötiedotteet
|
- Tavoitteena luoda mielenkiintoa sijoittajien, osakkeenomistajien ja muiden sidosryhmien keskuudessa
- Pitkäaikaista arvonluontia koskevan luottamuksen rakentaminen
|