Home icon Kalmar etusivu / Tietoa meistä / Toimittajat / Usein kysyttyä
Share: KALMAR.HE31.63

Usein kysyttyä

Usein kysyttyjä kysymyksiä

 

Miten toimittaja voi saada tilauksen Kalmarilta?

  • Toimittajien kannattaa tutustua Kalmarin laitesivustoon, josta saa lisätietoja tuotteista ja palveluista ja parhaasta yhteensopivuudesta toimittajien ratkaisuihin: http://www.kalmarglobal.com
  • Kannustamme koordinoimaan hankintoja divisioonien välillä, kun toimittajasuhde hyödyttää useampaa kuin yhtä divisioonaa, ja Kalmarilla on sisäinen prosessi toimittajasuhteen koordinoimiseksi.  Näin ollen ensimmäinen yhteydenotto sopimuksen tekemiseksi voi olla minkä tahansa Kalmarin divisioonan hankintatiimiin.
  • Ensimmäinen vaihe yhteydenotossa divisioonan hankintatiimiin on lähettää viesti divisioonan toimittajasähköpostiin kyseisen divisioonan toimittajasivulta.  Tämän sähköpostiviestin avulla Kalmarin henkilöstö eri puolilla yritystä voi tutustua tarjottuun osaamiseen, mutta se ei takaa, että mahdolliset toimittajat saavat vastauksen tai rahallista tai sopimuksellista hyötyä.  Tutustu alla olevaan hyödykeluetteloon ja arvioi, minkä Kalmarin hyödykkeen ja tuotteen tukemisesta yrityksenne voisi olla kiinnostunut.

 

Miten pääsemme Kalmarin suositeltujen tai hyväksyttyjen toimittajien listalle?

  • Kalmarin divisioonien osalta kannattaa tutustua Kalmarin toimittajavaatimuksiin ja Kalmarin laatuoppaaseen toimittajille.
  • Ensimmäisen sähköpostiyhteydenoton jälkeen hankintatiimi arvioi osaamisenne ja sen, miten se vastaa nykyisiä tai tulevia tarpeitamme. Kalmarin hankinta ei kuitenkaan takaa vastausta kaikkiin lähetettyihin sähköposteihin. Yritystänne saatetaan pyytää täyttämään tietopyyntö tai tarjouspyyntö, ja teidän on osallistuttava toimittaja-arviointiprosessiimme ja selvitettävä mahdolliset havaitut epäkohdat, jos tilaus päätetään tehdä.
  • On tärkeää muistaa, että kaikki hankinnat tehdään Kalmarin ympäristö-, riskienhallinta-, työturvallisuus- ja laatukäytäntöjen sekä Kalmarin eettisten toimintaohjeiden mukaisesti. Toimittajien on osoitettava näiden vaatimusten täyttyminen.

 

Mitä Kalmar ostaa?

  • Kalmar ostaa monenlaisia tuotteita ja palveluita, mihin sisältyvät kaikkien divisioonien hyödykeluettelot. Saat paremman käsityksen toimitusketjun tarpeista tutustumalla Kalmarin verkkosivustoon.

Kalmarin epäsuorat materiaalihyödykkeet:

  • Tilahallinta, IT ja tietoliikenne, kalusto ja logistiikka, markkinointi ja myynti, kunnossapito ja investoinnit, henkilöstöpalvelut, asiantuntijapalvelut, matkat ja tapahtumat sekä yleishyödylliset palvelut.  

Kalmarin suorat materiaalihyödykkeet:

  • Voimansiirto: moottorit, voimansiirto, jäähdytys, ohjaamot ja ohjaamoiden lisätarvikkeet, hydrauliikka, elektroniikka (sekä matala- että korkeajännite), raskaat teräsrakenteet, keskiraskaat ja kevyet teräslaitteet ja osat, kuten jibit ja mastot, valut ja taonnat, akselit ja renkaat, vaihteet ja vinssit, kuljetus, kiinnittimet ja jouset sekä raakateräs.

 

Mitä Kalmar haluaa toimittajalta?

  • Kalmar ottaa huomioon monia tekijöitä määrittäessään tiimin rakennetta tai tehdessään ostopäätöksiä. Päätöksiin vaikuttavat prioriteetit ja vaatimukset, joita ovat esimerkiksi
  • ydinosaamiset, tuote- tai palvelutarjoaman resurssien saatavuus sekä mahdollisuus rekrytoida päteviä hakijoita
  • maantieteellinen sijainti tai asiakkaan läheisyys
  • organisaation eturistiriidat
  • aiempi suorituskyky ja maine
  • henkilöstön kokemus
  • luotettavuus, reagointikyky ja tiimityöskentely
  • markkinarako
  • ydinosaamiset.

Lisäksi edellytämme toimittajilta seuraavia asioita (divisioonilla voi olla lisäksi niiden ympäristöön liittyviä erityisiä teknisiä tai laatuvaatimuksia):

  • taloudellinen kannattavuus
  • korkeat eettiset standardit
  • kilpailukykyinen hinnoittelu omistamisen kokonaiskustannukset huomioiden
  • asianmukaiset toimialan laatumenettelyt ja -prosessit, sertifioinnit ja hyväksynnät luokituslaitoksilta
  • kustannusten alentamisohjelma
  • läpimenoaikojen lyhentämisohjelma
  • kyky tarjota teknistä ja/tai palveluetua kilpailijoihin nähden
  • tavaroiden tai palvelujen toimittamiseen liittyvät innovaatiot (esimerkiksi sähköisen kaupankäynnin, sähköisen tiedonsiirron, keskitetyn tiedonsiirron soveltaminen)
  • asianmukaiset ympäristöperiaatteet, mukaan lukien REACH.