Home icon Kalmar etusivu / News & Insights / Lehdistötiedotteet / Kalmarin puolivuosikatsaus tammi–kesäkuulta 2024: Kannattavuus jatkui vankkana
Share: KALMAR.HE27.91

Kalmarin puolivuosikatsaus tammi–kesäkuulta 2024: Kannattavuus jatkui vankkana

2024 Pörssitiedote

KALMAR OYJ, TAMMI–KESÄKUUN 2024 PUOLIVUOSIKATSAUS, 8.8.2024 KLO 9.20

Kalmarin puolivuosikatsaus tammi–kesäkuulta 2024: Kannattavuus jatkui vankkana

• Cargotecin jakautuminen ja Kalmarin listautuminen saatettiin onnistuneesti päätökseen
  • Saadut tilaukset 375 (437) miljoonaa euroa toisella neljänneksellä, kysyntä jatkunut vakaana
  • Tilauskanta kesäkuun lopussa oli 925 (1,281) miljoonaa euroa
  • Liikevaihto laski 25 prosenttia edellisvuoden vastaavasta neljänneksestä ja oli 417 (552) miljoonaa euroa toisella neljänneksellä
  • Ekoratkaisujen1 tuoteryhmän osuus liikevaihdosta oli 40 (33) prosenttia toisella neljänneksellä
  • Vertailukelpoinen liikevoittoprosentti oli 12,6 (13,0) prosenttia toisella neljänneksellä, osoittaen vankkaa kannattavuutta
  • Kalmarin raportointisegmentit ovat Laitteet ja Palvelut. Laitteet-segmentin saadut tilaukset toisella neljänneksellä olivat 238 (302) miljoonaa euroa ja Palvelut-segmentin 137 (135) miljoonaa euroa
  • Kalmar suunnittelee saavuttavansa noin 50 miljoonan euron bruttoparannukset tehokkuudessa vuoden 2026 loppuun mennessä, mikä on linjassa aiemmin ilmoitetun 15 prosentin vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin tavoitteen saavuttamisen kanssa vuoteen 2028 mennessä.

Huhti–kesäkuu 2024 lyhyesti: Kannattavuus jatkui vankkana ja Kalmarin listautuminen onnistuneesti saatettu päätökseen

• Saadut tilaukset laskivat 14 prosenttia ja olivat 375 (437) miljoonaa euroa
  • Tilauskanta kauden lopussa oli 925 (31.12.2023: 1 024) miljoonaa euroa
  • Liikevaihto laski 25 prosenttia ja oli 417 (552) miljoonaa euroa
  • Ekoratkaisujen tuoteryhmän liikevaihto oli 40 (33) prosenttia konsernin liikevaihdosta
  • Ekoratkaisujen tuoteryhmän liikevaihto laski 7 prosenttia ja oli 168 (181) miljoonaa euroa
  • Liikevoitto oli 36 (72) miljoonaa euroa eli 8,6 (13,0) prosenttia liikevaihdosta. Liikevoitto sisältää -16 (0) miljoonaa euroa vertailtavuuteen vaikuttavia eriä
  • Vertailukelpoinen liikevoitto laski 27 prosenttia ja oli 52 (72) miljoonaa euroa eli 12,6 (13,0) prosenttia liikevaihdosta
  • Liiketoiminnan rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja oli 11 (-1) miljoonaa euroa.
  • Kauden tulos oli 31 (56) miljoonaa euroa
  • Laimentamaton osakekohtainen tulos oli 0,49 (0,87) euroa2.

Tammi–kesäkuu 2024 lyhyesti: Vankka kannattavuus ja vakaa kysyntä

• Saadut tilaukset laskivat 14 prosenttia ja olivat 777 (908) miljoonaa euroa
  • Tilauskanta kauden lopussa oli 925 (31.12.2023: 1 024) miljoonaa euroa
  • Liikevaihto laski 17 prosenttia ja oli 856 (1 037) miljoonaa euroa
  • Ekoratkaisujen tuoteryhmän liikevaihto kasvoi 1 prosenttia ja oli 344 (341) miljoonaa euroa)
  • Liikevoitto oli 82 (128) miljoonaa euroa eli 9,5 (12,3) prosenttia liikevaihdosta. Liikevoitto sisältää -25 (0) miljoonaa euroa vertailtavuuteen vaikuttavia eriä
  • Vertailukelpoinen liikevoitto laski 17 prosenttia ja oli 106 (128) miljoonaa euroa eli 12,4 (12,3) prosenttia liikevaihdosta
  • Liiketoiminnan rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja oli 113 (-3) miljoonaa euroa
  • Kauden tulos oli 65 (101) miljoonaa euroa
  • Laimentamaton osakekohtainen tulos oli 1,01 (1,57) euroa.2

Vuoden 2024 näkymät ennallaan

Kalmarin 1.7.2024 julkaiseman pörssitiedotteen mukaan Kalmarin vertailukelpoisen liikevoittoprosentin itsenäisenä yhtiönä arvioidaan olevan yli 11 prosenttia vuonna 2024.

Visio ja strategia

Kalmar on yksi markkinajohtajista raskaiden materiaalien käsittelylaitteissa. Kalmarin vankan perustan muodostavat asiakasläheisyys, houkuttelevat markkinat, kokeneet ja lahjakkaat ihmiset ja vahva taloudellinen profiili. Kalmarin toimiala ja asiakkaat kohtaavat erilaisista megatrendeistä lähtöisin olevia paineita, jotka kiihdyttävät koko alan uudistumista. Kalmar tekee töitä ratkaistakseen asiakkaiden kohtaamia haasteita, joista merkittävimpiä ovat:

• Turvallisuus
  • Tuottavuus
  • Hiilidioksidipäästöjen vähentäminen ja sähköistyminen
  • Muuttuva logistiikkaympäristö
  • Työvoimapula
  • Älykkäät toiminnot.

Vastatakseen näihin haasteisiin Kalmar keskittyy kolmeen strategiseen alueeseen:

• Investoimalla vastuullisiin innovaatioihin hiilidioksidipäästöttömissä ja sähköisissä laitteissa sekä kuljettaja-avusteisissa ja autonomisissa laitteissa luoden lisäarvoa asiakkaille
  • Palveluliiketoiminnan kasvattaminen kasvun ja tuottavuuden edistämisellä Kalmarin laitekannasta saatavalla suuremmalla varaosien tilausten markkinaosuudella, kasvattamalla toistuvan liiketoiminnan osuutta palvelusopimuksilla sekä elinkaaren lisäarvon luomisella asiakkaille älykkään palvelutarjooman avulla
  • Liiketoiminnan suorituskyvyn kehittäminen tuottavuuden ja rahavirran tuottamisen parantamiseksi voidakseen investoida lisää tutkimus- ja tuotekehitystyöhön, orgaaniseen ja epäorgaaniseen kasvuun sekä voitonjakoon osakkeenomistajille.

Tavoitteet

Kalmarin hallitus on asettanut Kalmarille seuraavat tavoitteet vuodelle 2028:

Taloudelliset tavoitteet

• Vuotuinen liikevaihdon kasvu 5 prosenttia syklin yli;
  • 15 prosentin vertailukelpoinen liikevoittoprosentti;
  • Yli 25 prosentin sijoitetun pääoman tuottoprosentti;

Pääomarakenne ja kestävyyskehys

• Yhdenmukaisuus SBTi-tavoitteiden kanssa 1,5 °C sitoumuksella;3
  • Velkaantuneisuus (nettovelan suhde käyttökatteeseen) alle 2;
  • 30-50 prosentin vuotuinen osingonjakosuhde.

Yhtiön tiedot ja laadintaperiaatteet

Kalmar Oyj perustettiin Cargotec Oyj:n osittaisjakautumisessa (“jakautuminen”), jonka täytäntöönpanopäivä oli 30.6.2024. Kaupankäynti Kalmar Oyj:n osakkeilla alkoi Helsingin pörssin päälistalla 1.7.2024.

Tämän puolivuosikatsauksen taloudelliset tiedot on esitetty toteutuneiden Kalmar-konsernin lukujen mukaisesti taseen 30.6.2024 osalta. Aiempien kausien taseet on esitetty carve-out periaatteiden mukaisesti. Konsernin tuloslaskelma on carve-out perusteinen kaikilta esitettäviltä kausilta. Toteutuneiden lukujen ja carve-out periaatteiden eroavuudet vaikuttavat tiettyjen avainlukujen esittämiseen. Oman pääoman, korollisten velkojen ja korollisten nettovelkojen perusteella laskettavat tunnusluvut on esitetty ainoastaan 30.6.2024 tilanteesta, koska aikaisempien carve-out perusteisesti esitettyjen kausien tiedot eivät kuvasta Kalmar-konsernin pääoma- ja rahoitusrakennetta. Osakelukumäärien perusteella esitettävien tunnuslukujen laskennassa on käytetty 1.7.2024 listautumishetkellä olevaa osakelukumäärää kaikille esitettäville kausille. Avainlukuja, jotka perustuvat markkina-arvoon tai kaupankäyntimääriin ei ole esitetty 1.7.2024 edeltävältä ajalta.

Carve-out taloudelliset tiedot eivät välttämättä anna kuvaa siitä, millaiset taloudelliset tiedot olisivat olleet, jos Kalmar olisi ollut itsenäinen juridinen konserni ja olisi siten esittänyt erillisen konsernitilinpäätöksen esitetyiltä tilikausilta eivätkä Kalmarin tulevasta taloudellisesta kehityksestä.. Carve-out laadintaperiaateet on kuvattu liitetiedossa 2. Laatimisperusta.

Kalmarin avainluvut

Saadut tilaukset375437        -14 %777908        -14 %1 705
Tilauskanta kauden lopussa9251 281        -28 %9251 281        -28 %1 024
Liikevaihto417552        -25 %8561 037        -17 %2 050
Ekoratkaisujen tuoteryhmän liikevaihto168181        -7 %344341        1 %718
Ekoratkaisujen tuoteryhmän liikevaihto, % liikevaihdosta        40 %        33 %         40 %        33 %         35 %
Liikevoitto35,971,6        -50 %81,6127,5        -36 %240,2
Liikevoitto, %        8,6 %        13,0 %         9,5 %        12,3 %         11,7 %
Vertailukelpoinen liikevoitto52,371,6        -27 %106,3127,9        -17 %254,7
Vertailukelpoinen liikevoitto, %        12,6 %        13,0 %         12,4 %        12,3 %         12,4 %
Tulos ennen veroja39,771,4        -44 %87,5127,0        -31 %241,5
Liiketoiminnan rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja11,3-1,5> 100 %113,0-3,5> 100 %256,8
Kauden tulos31,255,8        -44 %64,7100,7        -36 %193,8
Laimentamaton osakekohtainen tulos, EUR*0,490,87        -44 %1,011,57        -36 %3,01
Korollinen nettovelka kauden lopussa157-173> 100 %157-173> 100 %-123
Nettovelkaantumisaste, %        27,3 %n/a         27,3 %n/a n/a
Korollinen nettovelka / EBITDA**0,6n/a 0,6n/a n/a
Sijoitetun pääoman tuotto (ROCE), viimeiset 12 kk, %        20,2 %        22,7 %         20,2 %        22,7 %         24,4 %
Henkilöstö kauden lopussa5 1985 170        1 %5 1985 170        1 %4 991
* Perustuu osakemäärään Kalmar Oyj:n listautumishetkellä 1.7.2024
** Viimeisten 12 kuukauden EBITDA

Laimentamaton osakekohtainen tulos on laskettu perustuen Kalmar Oyj:n 1.7.2024 tapahtuneen listautumishetken osakemäärän perusteella kaikille esitetyille kausille. Nettovelkaantumisaste, % ja korollinen nettovelka / EBITDA on esitetty vain 30.6.2024 tiedoilla, sillä aiempien kausien carve-out perusteiset taloudelliset tiedot ei kuvasta yhtiön pääomarakennetta eikä Kalmar-konsernin rahoitusta.

Toimitusjohtaja Sami Niiranen: Kannattavuus jatkui vankkana ja Kalmarin listautuminen onnistuneesti saatettu päätökseen

Olen ylpeä voidessani esitellä uuden, pörssilistatun Kalmarin ensimmäiset taloudelliset tulokset. Tämä vuosineljännes on Kalmarille merkkipaalu, sillä Cargotecin jakautuminen toteutettiin kesäkuun lopussa, jota seurasi Kalmarin onnistunut listautuminen Nasdaq Helsingin päälistalle 1. heinäkuuta 2024. Tämä merkittävä virstanpylväs ei ole vain uusi luku matkallamme, vaan myös mahdollisuus vahvistaa sitoutumistamme lisäarvon tuottamiseen asiakkaillemme, kumppaneillemme ja osakkeenomistajillemme. Juhlimme tätä merkkipaalua yhdessä uudessa pääkonttorissamme Helsingin Ruoholahdessa sekä kaikissa toimipisteissämme ympäri maailmaa.

Aloittaessamme Kalmarin uutta aikakautta, meillä on ilo raportoida vakaasta toisesta vuosineljänneksestä, jossa korostui kannattavuuden jatkuminen vankkana. Kysyntä oli kuitenkin vaihtelevaa, ja erityisesti Pohjois-Amerikan jakeluasiakassegmentissä oli havaittavissa pehmeyttä ja lisäksi päätöksenteossa oli viiveitä suurimpien tilausten osalta. Saadut tilauksemme olivat 375 miljoonaa euroa ja laskivat 14 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna, kysynnän jatkuttua vakaana. Liikevaihto laski 25 prosenttia edellisvuodesta ja oli 417 miljoonaa euroa, mihin vaikuttivat markkinoiden hitaampi aktiviteetti ja pienempi tilauskanta. Palvelut-segmentin liikevaihto pysyi vakaampana kuin laitteet-segmentin, osoittaen resilienssiä. Vertailukelpoinen liikevoittomarginaali oli 12,6 prosenttia, mikä kuvastaa vankkaa kannattavuutta, johtuen pääasiassa hyvästä liiketoiminnan suorituskyvystä ja jo alhaisempaan liikevaihtoon mukautetusta kustannusrakenteesta. Vertailukelpoinen liikevoitto oli 52,3 miljoonaa euroa ja liiketoiminnan rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja tammi-kesäkuussa oli 113,0 miljoonaa euroa. Nettovelan suhde käyttökatteeseen oli 0,6, mikä antaa meille erinomaisen perustan tulevaisuudelle.

Kalmarin vahvuus piilee globaalissa johtavassa asemassamme, kriittisen tärkeällä raskaan materiaalinkäsittelyn markkinalla ja kyvyssämme luoda asiakkaille lisäarvoa. Olemme rakentaneet luotettavan maineen toimimalla läheisessä yhteistyössä asiakkaidemme kanssa ja toimittamalla jatkuvasti ratkaisuja, jotka edesauttavat heitä toiminnassaan. Osoitus tästä luottamuksesta on se, että olemme säilyttäneet kaikki 20 suurinta asiakastamme vuodesta 2016 lähtien.

Toukokuussa 2024 Kalmar Oyj julkisti osana jakautumis- ja listalleottoesitettä uuden strategiansa ja suunnitelmansa kohti kestävää ja kannattavaa kasvua. Liiketoiminnan suorituskyvyn kehittäminen on tärkeä askel kohti Kalmarin pitkän aikavälin tavoitteita. Yksityiskohtainen suunnittelu on edennyt, ja Kalmar suunnittelee saavuttavansa noin 50 miljoonan euron bruttoparannukset tehokkuudessa vuoden 2026 loppuun mennessä, mikä on linjassa aiemmin ilmoitetun 15 prosentin vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin tavoitteen saavuttamisen kanssa vuoteen 2028 mennessä. Nämä toimenpiteet mahdollistavat investoinnit kestäviin innovaatioihin ja palveluiden kasvuun. Tärkeimmät toimenpiteet liittyvät liiketoiminnan ja operatiivisen suorituskyvyn parantamiseen, kuten aktiiviseen hinnoittelun hallintaan, toimitusketjun ja prosessien optimointiin sekä jatkuvaan keskittymiseen kilpailukykyiseen toimintakustannusten tasoon ja nopeampaan päätöksentekoon.

Hallitsemalla jatkuvasti portfoliotamme ja toteuttamalla kaupallisia ja operatiivisia erinomaisuusaloitteita pyrimme parantamaan tehokkuutta ja saavuttamaan luokkansa parhaan suorituskyvyn. Tämä keskittyminen on mahdollistanut meille markkinoita nopeamman kasvun viime vuosina, mikä tukee korkeampaa kannattavuutta ja vahvaa pääoman tuottoa (ROCE).

Kun katsomme tulevaisuuteen, strategiamme on selkeä: ajaa kestävää kasvua johtamalla toimialaa kohti laajempaa sähköistämistä, kiihdyttää palvelukasvua ja edistää liiketoiminnan suoriutumiskykyä. Toisella neljänneksellä noin 40 prosenttia kokonaisliikevaihtomme arvosta oli peräisin ekoratkaisujen tuoteryhmästämme, mikä korostaa sitoutumistamme kestävään innovointiin. Laaja ja aktiivinen 65 000 laitteen asennettu kantamme maailmanlaajuisesti tarjoaa vankan perustan merkittävälle palvelukasvulle, jota innovoivat tarjontamme tukevat.

Kalmarin menestyksen ytimessä on omistautunut ja lahjakas tiimimme, joka koostuu noin 5 200 työntekijästä maailmanlaajuisesti. Heidän sitoutumisensa, asiantuntemuksensa ja innovaationsa ohjaavat edistymistämme ja erottavat meidät toimialalla. Kiitos jokaiselle teistä kovasta työstä ja sitoutumisesta Kalmarin menestykseen.

Vuoden 2024 ensimmäinen puolisko on luonut vankan perustan tulevaisuudellemme itsenäisenä yrityksenä. Tärkeä virstanpylväs on saavutettu, ja haluan kiittää kaikkia kollegoitamme fantastisesta työstä tähän asti. Haluan myös käyttää tilaisuutta hyväkseni ja toivottaa kaikki osakkeenomistajat tervetulleiksi. Itsenäisenä yrityksenä olemme täysin sitoutuneita toteuttamaan kasvustrategiamme ja keskittymään pääoman kohdentamiseen Kalmarin ja osakkeenomistajiemme parhaaksi.

Raportointisegmenttien avainluvut

Palvelut17,3 %18,1 %-0,817,0 %18,3 %-1,316,9 %
Muutn/an/a n/an/a n/a
Yhteensä12,6 %13,0 %-0,412,4 %12,3 %0,112,4 %

Puhelinkonferenssi analyytikoille, sijoittajille ja toimittajille

Kansainvälinen puhelinkonferenssi analyytikoille, sijoittajille ja toimittajille järjestetään julkaisupäivänä klo 11.00 Suomen aikaa. Tilaisuus on englanninkielinen. Raportin esittelevät toimitusjohtaja Sami Niiranen ja talous- ja rahoitusjohtaja Sakari Ahdekivi. Esitysmateriaalit ovat saatavilla osoitteessa www.kalmar.fi viimeistään klo 11.00 Suomen aikaa.

Puhelinkonferenssiin osallistuvien tulee rekisteröityä tilaisuuteen tämän linkin kautta:
https://palvelu.flik.fi/teleconference/?id=50050084. Rekisteröitymisen jälkeen osallistuja saa konferenssin puhelinnumeron sekä konferenssitunnuksen osallistumista varten. Konferenssin aikana voi esittää kysymyksiä.

Tilaisuutta voi myös seurata osoitteessa https://kalmar.videosync.fi/q2-2024. Tilaisuus nauhoitetaan, ja tallenne on saatavilla Kalmarin verkkosivuilla myöhemmin samana päivänä.

Huomaa, että osallistumalla puhelinkonferenssiin osallistuja suostuu siihen, että keräämme hänestä henkilökohtaisia tietoja, kuten nimi ja yritystiedot.

Sakari Ahdekivi, talous- ja rahoitusjohtaja, puh. 050 400 3557
Carina Geber-Teir, sijoittajasuhde-, markkinointi- ja viestintäjohtaja, puh. 040 502 4697

Kalmar lyhyesti
Kalmar (Nasdaq Helsinki: KALMAR) liikuttaa hyödykkeitä kriittisissä toimitusketjuissa maailmanlaajuisesti, ja sen visiona on olla edelläkävijä kestävän materiaalien käsittelyn laitteissa ja palveluissa. Yhtiö tarjoaa laajan valikoiman uraauurtavia raskaiden materiaalien käsittelylaitteita ja palveluja satamille ja terminaaleille, jakelukeskuksille, valmistavalle teollisuudelle ja raskaan logistiikan tarpeisiin. Kalmar toimii maailmanlaajuisesti yli 120 maassa ja työllistää noin 5 200 henkilöä. Kalmarin pääkonttori sijaitsee Helsingissä, Suomessa. Vuonna 2023 yhtiön liikevaihto oli yhteensä noin 2,0 miljardia euroa. www.kalmar.fi

1 Ekoratkaisujen tuoteryhmään sisältyvät laitteet ja palvelut, jotka täyttävät tai niiden odotetaan lähitulevaisuudessa täyttävän EU:n taksonomian vaatimukset.

2 Perustuu osakemäärään Kalmar Oyj:n listautumishetkellä 1.7.2024

3 Science Based Targets initiative on hyväksynyt tavoitteen.